fredag 13 januari 2012

Kan man lära sig av Dumburken?

Många har kallat och kanske än idag kallar TV-apparaten för en dumburk men idag måste jag ifrågasätta om den verkligen är så dum? Jag tror nämligen att man kan lära sig av vissa program som visas på den, för det gjorde jag just!

Vet inte riktigt vad det är för program som jag tittar på men det rullar just nu, medan jag skriver på TV4. Det verkar handla om personer med underliggande psykiska problem som har yttre problem på grund av det. Den kvinnan som programledaren pratar med nu hetsäter när hon kommer hem från jobbet och det hon trycker ner är choklad, i mängder!
Någonting som programledaren sa just till henne var:

"i think you are scared of being scared!"

Han motiverade denna meningen med att ta henne till en nöjespark och sa att om det vore så läskigt att vara rädd varför kommer då folk hit till nöjesparken för att vara rädda? Det kanske till och med är kul att vara rädd eftersom det är så många som kommer hit och utsätter sig för allting som finns på en nöjespark?

Han utsatte henne för något som liknade en bungyjump och efteråt frågade han henne hur hon kände sig. Hon sa att hon kände sig stolt över att hon hade vågat utföra uppgiften. Då valde han att fråga henne hur hon hade känt sig om hon hade gått därifrån utan att utföra uppgiften, varpå hon svarade att hon hade känt sig nere och kanske lite irriterad på sig själv. Han sa att detta är precis vad hon känner när hon hetsäter. Han säger att känslan av att ha misslyckats och vara irriterad på sig själv skulle sluta om hon slutade hetsäta...

Något minnesvärt tycker jag eftersom det går att applicera på nästan allting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar